Winkelen via Social Media
Sommigen van ons zijn koopjesjagers. Sommigen van ons zijn big spenders. Sommigen van ons zijn echte shopaholics. Winkelen kan van alles zijn, van een dagelijkse noodzaak tot een kalmerend ritueel, een hobby of zelfs een slechte gewoonte.Sommigen van ons zijn koopjesjagers. Sommigen van ons zijn big spenders. Sommigen van ons zijn echte shopaholics. Winkelen kan van alles zijn, van een dagelijkse noodzaak tot een kalmerend ritueel, een hobby of zelfs een slechte gewoonte.
Het maakt niet uit hoe vaak je winkelt of niet, de manier waarop we winkelen verandert in het digitale tijdperk. Als marketeers hebben we in de loop van de tijd ons best gedaan om inzicht te krijgen in de invloed die gerichte advertentieplaatsingen via sociale media op de consument kunnen hebben om ze af te rekenen.
Is winkelen op sociale media het nieuwe normaal?
COVID heeft ons dagelijks leven veranderd en een factor die over het hoofd wordt gezien, is de manier waarop we winkelen. Door de sluiting van winkels voor niet-essentiële artikelen, werd de manier waarop we toegang kregen tot mode-musthaves, leuke aankopen en luxe artikelen exclusief online.
Bij de start van Lockdown was het gebruik van sociale media nog nooit zo hoog geweest. Met mensen die in isolatie werden gedwongen, was de enige troost voor vriendelijke interactie virtueel.
Eind april 2021 rapporteerde Facebook recordcijfers over het gebruik, waarbij het aantal gebruikers wereldwijd steeg van 2,6 miljard naar 3 miljard.
Deze extra toestroom van mensen zorgde ook voor een toename van de tijd die besteed werd aan het bekijken van merkpagina’s op Facebook. Het meest opvallende was dat shoppers de oplossing kregen die ze niet langer konden krijgen door hun lokale high street-winkels te bezoeken.
Toen mensen hun winkelgewoonten online wilden bevredigen, merkten de grote spelers van sociale media dat en voerden ze daarom verschillende updates uit om de online winkelervaring te stroomlijnen.
Instagram lanceerde het “support small business-tabblad” als directe reactie op de Lockdown. Het hielp zijn gebruikers hun steun voor lokale kleine bedrijven te delen in Story-formaat, waardoor de online betrokkenheid van deze bedrijven werd vergroot.
“Shops” werd gelanceerd voor kleine bedrijven om een online winkel aan hun Facebook- en Instagram-pagina’s toe te voegen en op te zetten. Hierdoor konden e-commercebedrijven eenvoudig en zonder professionele website producten direct tonen en delen.
Het nieuwe tabblad ‘Winkel met lens’ gebruikt het zoeken naar afbeeldingen om overeenkomende producten weer te geven die online beschikbaar zijn wanneer gebruikers een foto van een item maken. Ze optimaliseerden ook hun app-aankopen, wat geweldige resultaten opleverde, wat aantoont dat mensen zich meer op hun gemak voelen bij het kopen van in-app dan merksites.
Het nieuwe normaal